måndag 25 oktober 2010

Det här är inte en rubrik

I dag fick jag ett mejl med ämnesraden Information från avsändaren Info. Låt oss säga att avsändaren och jag har olika åsikter om vad som är information och om hur den ska förmedlas.

När information ska förmedlas är ju rubriken, i dethär fallet ämnesraden, helt central. Det är rubriken som hjälper mig att avgöra om informationen är intressant för just mig eller inte, om jag ska läsa den nu eller senare. Rubriken Information berättar just ingenting. Det är knappt ens en rubrik.

Så vad var det då för information mejlet ville förmedla? Det visade sig att avsändaren Info dolde SKB, en bostadskö, och att SKB ville berätta att jag nu kunde läsa deras nyhetsbrev på webben. Hur vet jag det? Jag öppnade mejlet naturligtvis. Jag öppnade och läste mejlet trots ämnesraden. Innebär det att rubriken faktiskt inte spelar någon roll? Nej, det gör det inte. Jag läste inte nyhetsbrevet, och nu har jag snackat skit om SKB i en blogg. Sånt kan också hända när man inte tänker på sina rubriker.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar