tisdag 15 november 2011

Text när det brinner i knutarna

Ibland är det bråttom! När det brinner, till exempel. Då måste man snabbt välja vilken brandsläckare man ska använda. Skum eller kolsyra? Tur att det finns instruktioner!

Tyvärr är det något skumt (ursäkta) med de här instruktionerna. Var och en för sig är skyltarna helt oklanderliga, men när jag börjar jämföra tar det stopp i huvudet på mig. Vilken ska jag välja? Och varför är det så svårt?

Problemet med skyltarna är att de är skrivna för att användas var och en för sig, men att de i praktiken ska fungera tillsammans. Jag vill jämföra dem, men får inte någon hjälp med det. Det är ett vanligt problem.

Gör det bättre själv då, säger ni. Ok. Jag gör en tabell:

Material
Skum
Kolsyra
Trä
X

Tyg
X

Papper
X

Plast
X
X
Vätska
X
X
Elektronik

X

Med detta vill jag säga två saker:
1. Jag gillar tabeller.
2. Man måste veta var och hur en text ska användas för att kunna göra den bra. Ofta ligger problemen långt utanför själva texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar