fredag 22 februari 2013

Hur hänger det ihop?

Det är inte alltid så lätt att förstå vad folk menar när de skriver. Ibland är det extra svårt, som när skribenten påstår flera saker i rad utan att visa hur de hänger ihop. Då är man tvungen att gissa för att få ihop det.

Kör långsamt eftersom ...?

I dagens DN finns en bild på denna fina skylt från Swaziland, inskickad av Anders Björkman i Stockholm.

Kör långsamt, parlamentet sammanträder! Man kan ställa många frågor om denna skylt, till exempel hur långt detta sammanträde är med tanke på att skylten har börjat rosta, men i första hand undrar jag hur de två påståendena hänger ihop. Brukar sammanträdena sluta med att ledamöterna okontrollerat protesterande väller ut på på vägen utan att se sig för? Eller sammanträder de faktiskt på vägen? Texten ger inga ledtrådar.

Ta hänsyn till ... vad?

Skylten påminner mig om en annan skylt som jag fotade i en klädaffär i julas:

Även här finns två påståenden, om man är lite generös och tolkar tacket som en påstående (vi tackar dig för ... eller du borde ta hänsyn till ... ). Men hur hänger de ihop? På vilket sätt borde jag ta hänsyn till att de har bytt kassasystem?

Det mest troliga är att de som står i kassan kommer att vara lite extra fumliga och långsamma under några dagar och att jag borde ta hänsyn till att de faktiskt inte har det så lätt med det nya systemet. Men att personalen är klumpig vill man kanske inte skriva på skylten. Läsaren får tolka in det själv.

Visa sambanden!

Om du vill göra dig förstådd så är det smart att visa hur saker hänger ihop i texten. Börja med att påstå något och förklara sedan varför. Använd gärna ord som eftersom, det beror på, därför, alltså. 

Fundera också på vad som är det primära och vad som är effekten. Välj mellan 
  1. Vi har bytt kassasystem och därför kan det ta längre tid än vanligt i kassan. Tack för att du har förståelse för detta.
  2. I dag kan det ta längre tid än vanligt i kassan eftersom vi just har bytt kassasystem. Tack för att du har förståelse för detta.
Jag röstar på nummer två, för jag bryr mig faktiskt väldigt lite om deras kassasystem. Nästa steg är att hitta ett bättre alternativ till formuleringen tack för att.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar