måndag 18 februari 2013

Pratar du helst om dig själv?

Ett budskap består alltid av två delar: det du säger och hur du säger det.

Samma föräldraskap men med olika fokus

En polares chef ska snart vara pappaledig. Han berättade det på ett personalmöte med orden ”min tjej ska ha barn”. Jo, det var han som var pappa. Jo, han räknade med att vara hemma med barnet. Ändå avslöjade han väldigt mycket om sig själv i den korta meningen.

Det är stor skillnad på ”jag ska bli pappa” och ”min tjej ska ha barn”, men det är också ganska stor skillnad på ”jag ska bli pappa” och ”jag ska ha barn”. I det första fallet ligger fokus på det som händer med en själv, i det andra ligger fokus på barnet.

Samma köp men med olika fokus

Om du beställer något på internet så avslutas ofta beställningen med information om leveransen. Vissa skriver ”vi skickar varan inom fyra arbetsdagar”. Andra skriver ”du får varan inom fem arbetsdagar”. Det är samma sak, men i det första fallet ligger fokus på företaget (som skickar), i det andra på kunden (som får). Kunder gillar ofta att man pratar om dem och inte om sig själv.

Prata hellre om din läsare än om dig själv

Det kan vara värt att stanna upp lite då och då och fundera över sitt perspektiv. I vilka fall pratar du om dig själv när du kan och kanske borde prata om dina kunder, vänner eller barn? De flesta gillar folk som inte pratar så mycket om sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar